Jen autoškola nestačí!
Začínající řidiči mívají často pocit, že jsou pány silnic. Srážka s realitou je pak o to bolestnější. Jak vplout do divokých vod silničního provozu bezpečně?
Statistiky hovoří jasně. Mladí řidiči mezi 18 a 24 roky věku způsobí mnohem víc nehod než ostatní věkové skupiny. A bohužel často bourají s tragickými následky. Vedle vzrůstající agresivity, která se projevuje všude, a na silnicích je o to víc vidět, je na vině především málo praxe, nevyježděnost. Autoškola je totiž jen základ.
Nepřipoutáš se? Vystup. Nebo nejedu
Nepřipoutat se, když vás veze z diskotéky kamarád, může být frajeřina, kvůli níž vyhasínají životy – až příliš často a zbytečně. Správná reakce řidiče je jedna jediná: „Jsem řidič, zodpovídám za všechny a nepřipoutané prostě nevezu. Tečka.“ Naučte se ji a buďte nekompromisní. I při menší kolizi, která by nijak závažná nebyla, může nepřipoutaný člověk na zadním sedadle vážně zranit nebo zabít toho vpředu. Totéž platí o zavazadlech. Dobře ukotvit je nutné i větší a těžší předměty, jako jsou lyže, kola nebo třeba sud s pivem. A když už je řeč o alkoholu, stejně zásadoví by měli být mladí řidiči u všech návykových látek – pokud řidič požil alkohol nebo nějakou drogu, neměl by sednout za volant ani za nic. Také spolujezdci by měli v takovém případě jasně říct, že s ním prostě nepojedou.
Dobrým tipem v dalších fázích získávání praxe je výlet do zahraničí. Přirozeně v sobě máme zakořeněné, že „na návštěvě“ se chováme způsobněji. A platí to i na silnicích, kde tak nějak automaticky dodržujeme předpisy, nepřekračujeme rychlost, jsme ohleduplní, klidní. To jsou dobré lekce.
Parťák na sedadle spolujezdce
V některých zemích funguje takzvaný dvoufázový výcvik – vedle běžných lekcí a jízd v autoškole se do tréninku mladých zapojují i rodiče. Buď už přímo během autoškoly, nebo v návazném období po získání „papírů“, kdy je zkušenější dospělý průvodcem při nabírání praxe v reálném provozu.
Ideální auto pro mladé?
Mladí řidiči se nejčastěji ohlížejí po levnějších vozech. Levné ale neznamená laciné. Současná auta jsou na tak vysoké úrovni pasivní bezpečnosti, že dnešní mladé ojetiny, které lze pořídit za rozumné peníze, jsou na tom v tomto směru velice dobře, jsou robustní, s dobře fungujícími deformačními zónami a podobně. Dobrým vodítkem je, že už mají hlavové airbagy.