PICK-UPy kdysi a dnes
První pick-upy byly vyrobeny už koncem 19. století, nicméně o jejich rozšíření se postaral až o tři dekády později Henry Ford.
V roce 1917 z linek Ford Motor Company začal sjíždět Model TT – historicky první velkosériový pick-up značky, navíc vybavený zesíleným šasi a pevnější zadní nápravou.
Roku 1925 se ukázal Model T Runabout s volitelnou korbou. Tím naplno začala pick-upová mánie a Ford masově produkoval jeden kus za druhým. Nezapomínal však na vývoj, takže se rok 1928 nesl ve znamení premiéry Fordu Model A Pickup s vysouvacími okny a ocelovým valníkem. Nutno dodat, že tehdejší korby konkurentů byly mnohdy stále dřevěné.
A protože Kiichiro Toyoda tušil, že se v tomto automobilovém odvětví skrývá potenciál, soustředil svůj vývoj nejprve na užitkový vůz. Výsledkem byl v roce 1935 představený model Toyoda Model G1 Truck, který nezapřel inspiraci v Chevroletu a Fordu.
Padesátá léta znamenala po válečném útlumu plnohodnotný návrat Toyoty, Evropě vévodil Volkswagen Transporter s korbou. Američané hromadně migrovali z měst na venkov. Trend byl pouze v bydlení, práce zůstávala v zastavěných oblastech. Potřeba dojíždět tedy hrála do karet pick-upům a největší profit z toho měly automobilky Ford, Dodge a Chevrolet.
V 60. letech začali trh s vozidly s korbou zaplavovat Japonci. V roce 1968 se narodila další legenda, a to model Hilux. Nároky uživatelů se však začaly stupňovat, proto pick-upy dostávaly prvky z osobních aut a stávaly se komfortnějšími pro každodenní využití.
A jak je tomu dnes?
Dnes už mají auta s korbou na světových trzích své pevné místo. Na obou amerických kontinentech na ně lidé nedají dopustit, proto se zde nabízí ve formě od malých kompaktů po monstrózní dálniční koráby. Zatímco jih si kontroluje Toyota, sever patří Fordu.
V Evropě moc obrů nepotkáme, nicméně L200, Hiluxů a Rangerů požehnaně.
A není divu. Jsou ideální volbou při hledání vozu určeného pro práci i zábavu.
Toyota HILUX k okamžitému odběru